schon 32 Arbeitsstunden gemacht - Reisverslag uit Zug, Zwitserland van Swisske Tien - WaarBenJij.nu schon 32 Arbeitsstunden gemacht - Reisverslag uit Zug, Zwitserland van Swisske Tien - WaarBenJij.nu

schon 32 Arbeitsstunden gemacht

Door: swisske

Blijf op de hoogte en volg Swisske

26 April 2012 | Zwitserland, Zug

Zaterdag was de laatste dag dat ik nog wat kon leunen op Lianna. Ik heb bij haar anamnese afgenomen en op film vastgelegd (opdracht voor school...dan hoefde dat alvast niet in het Duits-of wat daar op lijkt)én Lianna kon meteen als peer-group (group van 1 dan :-)) de video nabespreken. Eerste officiele taak volbracht!
's avonds Lianna naar de trein gebracht. We hebben een week lang samen superveel lol gehad. In mijn eentje terug in de auto had ik toen écht pas gevoel dat ik het verder hier de komende 10 weken in mijn eentje moet zien te rooien.

Zondag begint met regen. Ik had afgesproken paard te gaan rijden met Kathrin, de vrouw van Gerrit. Eerst dan maar koffie drinken samen. We rijden de Gottschalkenberg (1100m)op en daar verandert de regen in heuse sneeuw!Na zo'n anderhalf uur verandert de dag in een van het soort met prachtig blauwe en zonnige luchten en geniet ik van een heerlijke rit op de rug van een Andalusier.

Maandag vangt dan mijn eerste stagedag aan. In de benedenverdieping maak ik kennis met de mensen die daar hun oefeningen maken in de oefenzaal. Sommigen sporten al om 7.00 voordat ze naar hun werk gaan, gelukkig hoef ik zo vroeg niet te beginnen...8.00 is prima.
Ik kijk mee met een nieuwe patient. Hij komt voor het eerst na een herniaoperatie en moet weer vertrouwen krijgen in bewegen en in zijn rug en een goed lichaamsgevoel opbouwen. Samen met vaste kracht Marianne wordt stapje voor stapje geoefend en verbaas ik mij erover wat er in deze eerste keer al allemaal geoefend wordt.
Aan het einde van de dag voel ik mijn voeten en rug zo ongeveer niet meer en ook mijn Duits verzandt in wat gebrabbel...ik ben doodop en ga vroeg naar bed.

Dinsdag een anamnese-Auf Deutsch!- afgenomen bij een patient met lage rugpijn. Ging niet schlecht, maar wel duurde het nog veel te lang.Daarna samen met Gerrit het onderzoek gedaan.

Tussen de middag heb je hier anderhalf uur pauze. Mooi even in de oefenzaal wat apparaten uitgeprobeerd. Best lekker om even zelf wat te bewegen tussendoor!
De medewerkers en de patienten in de praxis zijn allemaal erg vriendelijk, behulpzaam en geduldig. De patienten worden allemaal bij de voornaam genoemd, wat meteen een stukje afstand wegneemt, daarnaast moet de patient zich belangrijk en op-en-top verzorgd voelen. De sfeer is heel gemoedelijk, ontspannen en toch professioneel.

Woensdag en donderdag weer veel kennisgemaakt met de patienten en ook veel geleerd in de oefenzaal. Daarnaast met Gerrit meegekeken, veel gemasseerd en stroom in combi met warmte toegepast. Daarin verschilt wat hier in de praktijk erg gebruikelijk is, met wat ik tijdens de opleiding geleerd heb.Gerrit heeft goede ervaringen met zijn aanpak en ook de klanten komen er speciaal voor naar deze praktijk. Er is hier veel meer tijd voor de patient dan bij ons en zo krijgt de patient hier vaak eerst zijn ontspanning en opwarming via TENS Burst icm warmtepakkingen en daarna massage of mobilisering en dan nog oefenen in de oefenzaal.

Wel mooi om ook eens deze ervaring mee te maken, in NL zal ik het zo waarschijnlijk niet meer gaan zien.
Ook de KNGF met zijn richtlijnen is hier een grote onbekende.

Wat hier ook heel gebruikelijk is, is dat de mensen de foto's uit het ziekenhuis of MRI bij zich hebben, zodat de fysio ook kan zien hoe het er van binnen allemaal uitziet.
Patienten moeten voor de verzekering allemaal een verwijzing hebben van de huisarts als ze gebruik willen maken van de fysiotherapie, anders moeten ze het zelf betalen, maar ook daar kiezen sommige patienten zelf voor. Zwitsers zijn heel gedisciplineerde mensen. Leven vaak strikt volgens de regels. Zo zie je hier geen vuil of hondenpoep op straat of in het stadspark en merk ik, dat ze ook heel plichtsgetrouw zijn in het doen van bijv. huiswerkoefeningen. Dat is voor een fysio dan wel weer prettig!!





  • 26 April 2012 - 19:50

    Niels:

    richtlijnen is hier een gro? wat bedoel je daar nu weer mee? Is dat iets Zwitsers of zo? hahaha. goed hoor beetje in het Duits een anamnese afnemen!

  • 26 April 2012 - 20:44

    Madelon:

    Zo jou werkplek ziet er echt wel mooi en up to date en gezellig uit
    Ik kan me wel voorstellen dat dat een beetje fysio 'spelen' een behoorlijke impect heeft op je lichaam en geest. Maar wel leuk.

  • 26 April 2012 - 21:03

    Bar:

    Kunnen wij die massage en stoom in combi met warmte niet krijgen voordat we een bureau overleg hebben?

    Mooi verhaal weer, meid!

    X

  • 26 April 2012 - 22:47

    William:

    ha die niels, arlinda was nog niet klaar met typen.... ook al aan het stagelopen?

  • 26 April 2012 - 22:51

    Der Willie:

    zaterdag gaan lois, freek en ik eens kijken hoe onze stagiair het maakt daar in CH. Mooie foto's, mooie praktijk. Als ze maar terug wil komen over een aantal weken?
    13 mei moederdag. De lakmoesproef zal zijn of de kinderen die dag wel zullen vragen: waar is mama? Ze hebben het zo goed nu zonder haar.... (haha). Swisske, tot zaterdag!!

  • 26 April 2012 - 22:52

    Guillome:

    kijk uit naar zaterdag....

  • 27 April 2012 - 12:18

    Yolande:

    Hee Arlin, wat let jou om in Nederland straks in je eigen praktijk ook de dingen te gaan doen die je van Gerrit zo waardevol vindt (warmtepakkingen enzo)?! Dan komen mensen uit het hele land juist naar jou toe! Ook omdat jij het laagdrempelig en professioneel houdt...
    Wat zul je moe zijn na zo'n week!! Knuf!

  • 27 April 2012 - 14:06

    Mieke S:

    Mooi verhaal en foto's, je doet ook buiten de stage wel leuke dingen zoals wandelen en paardrijden. Een fijne tijd straks met je gezin.
    Groetjes
    Mieke

  • 27 April 2012 - 16:57

    Sandra Kloppenburg:

    He Arlinda, het duurde even maar wat is het weer fijn om even iets van je te lezen!!En compleet met foto`s ECHT super leuk!!! Volgens mij best druk daar maar wel naar je zin!Als het goed is komen over enkele uurtjes je mannetje en kindjes jou verblijden.......en meekijken met je daar in Zwitserland. Geniet ervan , hier ook lekker even een paar daagjes vrij....Heerlijk!! Tot snel weer Liefs Sandra

  • 27 April 2012 - 18:49

    Rachel:

    Ha Arlinda,

    goed om te lezen dat het goed met je gaat! Fijn dat je stage bevalt en dat er veel practice based aan bod komt ;-) Een gat in de markt hier in NL?

    Liefs,
    Rachel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Swisske

Actief sinds 30 Maart 2012
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 19852

Voorgaande reizen:

14 April 2012 - 29 Juni 2012

Mijn eerste praktijkstage

Landen bezocht: