Hollandse Week - Reisverslag uit Zug, Zwitserland van Swisske Tien - WaarBenJij.nu Hollandse Week - Reisverslag uit Zug, Zwitserland van Swisske Tien - WaarBenJij.nu

Hollandse Week

Door: swisske

Blijf op de hoogte en volg Swisske

17 Juni 2012 | Zwitserland, Zug

Deze week is toch wel de meest Hollandse geweest van alle weken dat ik hier woon.
Afgelopen zondag was het allemaal nog heel Middeleeuws EN Zwitsers bij de Burgt in Zug. Vanwege de vondst in de Zugersee van een mysterieus zwaard uit de Middeleeuwen, is er in het oudste en Middeleeuwse gebouw van Zug een hele dag geprobeerd de Middeleeuwen te doen herleven. Zelfs het eten was primitief klaargemaakt en op houten plankjes kreeg je het mee. Soep en drank in een houten kommetje. Leuk om gevoel op die tijd te krijgen; hoe het leven moet zijn geweest hier,zo tussen de oude stadsmuren waarvan nog steeds een deel trots overeind staat.
Volgens mij zijn de middeleeuwen hier niet veel anders geweest dan bij ons....alleen zijn de gebouwen hier beter bewaard gebleven; veel gebouwen hier dateren van rond 1300-1600...

...en toen werd het Maandag... en sloeg het weer om: Hollands Regenweer! Het heeft hier 3 dagen ongeveer onafgebroken geplensd, niet normaal! Alle meren hier zijn enorm in hun nivo gestegen. Een grappig verschil met NL, in ieder geval met Netersel, is wel dat ondanks de regen hier niets SMERIG wordt! Thuis is alles altijd één grote modderpoel als het zo regent en ziet bijvoorbeeld mijn fiets en zeker mijn auto er niet uit. Hier wordt alles alleen maar NAT, maar niet vies; er is ook geen zand te bekennen hier, grappig is dat.

Woensdag was natuurlijk die bedroevende EK-voetbalwedstrijd Nederland-Duitsland. Tsjonge wat was die Zwitserse commentator voor Duitsland, dat helpt dan ook niet echt...

Donderdag was het eindelijk weer droog EN kreeg ik bezoek uit Holland: Christa van het Stageburo van de opleiding was deze week op vakantie op 80km van Menzingen vandaan en kwam in mijn pauze langs op de praktijk. Samen met Gerrit, Kathrin zijn vrouw en Christa wezen lunchen in het restaurant aan de overkant van de praktijk. Tsjonge, dat was superrr, veeel beter dan die broodjes kaas (uiteindelijk taai) die ik anders meeheb als lunch.
Gerrit bood aan om mijn patient van na de lunch over te nemen, zo kon ik met Christa nog even wegblijven om samen wat van de omgeving te gaan genieten, superleuk!

Zaterdag kwam Karin, mijn klasgenoot van de opleiding de hele dag bij mij op bezoek. Zij was een paar dagen in Zürich bij haar vriendin en kon dat combineren met een dagje Zug bij mij. Het was tropisch warm weer, dus lekker relaxt de dag doorkomen is dan het beste. Koffie op terrasje, wijntje.. Sportief als wij zijn, toch ook maar een fiets geregeld voor Karin, zodat we nog een eind samen konden trappen door de omgeving. Het meest vlakke stuk hier, rond de Zugersee, was bezet vanwege de Triatlon die dit weekend gehouden werd in en rond het meer,en viel dus af. Elke andere mooie fietsroute is hier al gauw met nogal wat klimmen en gelukkig ook weer dalen erbij. ZWETEN en Hijgen dus met zo'n weer!
Om af te koelen na de rit heerlijk truttig een waterfiets gehuurd en met de benen in het water een half uurtje in de Zugersee liggen dobberen, ondertussen bijkletsen over de stage-ervaringen.Grappig om te merken, dat ik bij sommige woorden eerst het Duitse woord in mijn hoofd heb en het dus nu weer terug moet zien te vertalen naar het NL, het moet niet gekker worden!

  • 17 Juni 2012 - 10:32

    Niels:

    zeg Arlinda, ga jij nog wel terugkomen naar Nedeerland? Even een vraagje: ik hoor regelmatig dat Nederlandse fysiotherapeuten erg in trek zijn in het Zwitserse/ Klopt dat?

    Groetjes en nog een paar mooie weken daar!
    Niels.

  • 17 Juni 2012 - 15:12

    Yolande:

    Schotland in de Hollandse week in Zwitserland, da's ook wel bijzonder. Er twijfelen wel meer mensen of je nog wel terug wilt naar Nederland, Arlin? Hoe zit het ermee, krijg je al wat heimwee of een brok in de keel bij het idee van het naderende afscheid?
    Deze ervaring en mooie herinneringen worden je NOOIT meer afgenomen. Iets om heel dankbaar voor te zijn..

    Kus!

  • 17 Juni 2012 - 18:09

    Bar:

    Het moet inderdaad niet gekker worden...hahaha!!! Geweldig verhaal weer. Gossie dikkie wat gaat de tijd vlug meid! Nog even genieten. Ik ga je verhalen nog missen. Mag je in NL gewoon voortzetten hoor.. Bij de GGD kun je iedere dag wel zo'n verhaal produceren..

    X Bar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Swisske

Actief sinds 30 Maart 2012
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 19845

Voorgaande reizen:

14 April 2012 - 29 Juni 2012

Mijn eerste praktijkstage

Landen bezocht: