Fronleichnam - Reisverslag uit Zug, Zwitserland van Swisske Tien - WaarBenJij.nu Fronleichnam - Reisverslag uit Zug, Zwitserland van Swisske Tien - WaarBenJij.nu

Fronleichnam

Door: swisske

Blijf op de hoogte en volg Swisske

09 Juni 2012 | Zwitserland, Zug

Afgelopen donderdag was het hier vrij vanwege een katholieke feestdag, die wij in Nederland niet kennen: Fronleichnam. Verbaasd over deze extra luxe onverwachte vrije dag, heb ik bij diverse patienten nagevraagd wat dat nou eigenlijk voor dag was, dat Fronleichnam? ...Dat bleek niemand te weten,:) Hoofdzaak is dat het een Vrije Dag is. Op internet werd ik ook niet erg veel wijzer, maar het wordt omschreven als Sacramentsdag. Deze dag is trouwens ook niet voor alle Zwitsers een vrije dag; alleen als je in een katholiek Kanton woont, heb je geluk. De andere, protstantse Kantons hebben namelijk véél minder feestdagen, grappig.

Ik wilde altijd nog eens terug naar Bern, de hoofdstad van Zwitserland en Bern is protestants, dus was Froneichlam voor de Berners een gewone donderdag. Mijn huisgenote Cecile uit Genève wilde ook graag mee. Gezellig! Hoefde ik eens een keer niet alleen op pad! Meestal gaan in de weekends de meeste medebewoonsters hier naar huis en is het heeeeeel rustig en lonely hier. Cecile moest vrijdag ook nog werken en ging dus nog niet naar huis.

Ruim anderhalf uur karren naar Bern was zéker de moeite waard: Bern is dan wel de hoofdstad, maar heeft meer weg van een groot en gemoederlijk Dorp. Zürich is het financiele hart van Zwitserland en is echt een wereldstad, Bern is vooral mooi..en heel oud..en knus..en relaxt.

Bern heeft zijn naam te danken aan het eerste dier dat de stichter van de stad geschoten had: een Beer.
Daarom verwijst alles in Bern naar beren, EN zitten al eeuwenlang beren in een speciale plek midden in het hart van de stad.

Morgen is er in het oudste gebouw van Zug, de burcht uit 1300 een Middeleeuwse dag, met het leven nagespeeld zoals het in de Middeleeuwen was. Ik ga morgen maar eens kijken; nog wat meer cultuursnuiven ;)

Op de praktijk loopt het wel lekker vind ik, het is leuk om te zien hoe mensen die niets aan beweging (meer) deden, bij ons kwamen omdat ze klachten kregen,nu blijven komen en veel plezier beleven aan het feit dat ze zich zoveel beter voelen en weer genieten van het bewegen.

Verder ben ik druk met mijn verassing voor Gerrit en met het schrijven van mijn stageverslag, een flinke klus die al over een kleine 2 weken af moet zijn....en met al dat moois om me heen heb ik eigenlijk niet bijzonder veel zin daarin...!


  • 09 Juni 2012 - 17:04

    Yolande:

    Wauw,wat ziet alles er mooi uit. De mooie muurschilderingen, geen oude troep (of jij laat ons dat gewoon niet zien...), mooie vergezichten. Wil je straks nog wel terug? Leuk dat je zo oog hebt voor detail! Ook al moet je dat in je werk natuurlijk ook wel hebben.. (oeps, sorry, verkeerd
    spiertje :-) ) Grüß Gott!

  • 10 Juni 2012 - 19:13

    Bar:

    Moet ook zeggen dat je als verhalen schrijfster en/of fotograaf een mooi stukje werk neerzet!

    X

  • 11 Juni 2012 - 19:33

    Sandra Kloppenburg:

    Lieve Arlinda, Soms ben ik toch wel een klein beetje jaloers op jou!! Het klinkt behoorlijk relaxed en dat kan ik van hier niet altijd zeggen!Druk druk met van alles, maar vadaag weer een mijlpaal in het gezinnetje van de kloppenburgjes bereikt: Rene is nl geslaagd!! pffff lekker hoor ...ook voor ons!!Nanne vandaag * jaar dus je snapt wel gisteren fam. feest vandaag trakteren en toch nog een beetje visite, wel gezellig hoor! je dochter kwam ook nog even dus was erg leuk!! woensdag kinderfeest dit doen Nielske en ik samen want Neeltje is volgende week jarig dus gedeelte smart....nee hoor klinkt zo klagerig maar ik moet eerlijk bekennen kinderfeestjes zijn ook leuk als ze weer achter de rug zijn! Renske is aan stoeien voor de toestweek en ik.....zorg voor de rest en doe erg mijn best bij v Heek.Bijna vac .....heerlijk!! Succes daar.....
    Liefs San

  • 11 Juni 2012 - 22:08

    Annemiek:

    hey Arlinda,
    elke keer weer genieten als je weer een stukje hebt gestuurd. wat zullen we nog veel uren moeten paardrijden voor je alles verteld hebt. een hele ervaring daar. fijn dat je het zo naar je zin hebt. t zal weer wennen zijn als je hier in het "rustige Netersel"terug bent. geniet nog lekker een paar weken en vermaak ons met je mooie verhalen en foto"s.
    groetjes Annemiek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Swisske

Actief sinds 30 Maart 2012
Verslag gelezen: 1361
Totaal aantal bezoekers 19846

Voorgaande reizen:

14 April 2012 - 29 Juni 2012

Mijn eerste praktijkstage

Landen bezocht: