de laatste - Reisverslag uit Zug, Zwitserland van Swisske Tien - WaarBenJij.nu de laatste - Reisverslag uit Zug, Zwitserland van Swisske Tien - WaarBenJij.nu

de laatste

Door: swisske

Blijf op de hoogte en volg Swisske

28 Juni 2012 | Zwitserland, Zug

Grüezi Miteinand!

Tsjongejonge, deze week staat in het kader van afscheid nemen!

Van sommige dingen ben ik blij verlost te zijn.
Dan denk ik bijvoorbeeld aan de in- en insmerige keuken, waarin ik 's morgens nog een schoon plekje zoek voor mijn ontbijt en elke avond nog iets lekkers probeer klaar te maken, het aanrecht vol met smerige schoteldoekjes en dito theedoeken, de lege verpakkingen van scheermesjes en gezichtsmaskers op de grond in de douche en de haren op de grond in de WC en de douche, daar waar ik met mijn voeten moet staan en de remsporen in de WC.

Wat ik ga missen is toch wel de prachtige omgeving, het heerlijke klimaat en de aardige mensen hier. Ik ben werkelijk verrast en geroerd als ik bemerk hoe hartelijk er hier door collega's, patienten en bewoonsters van mij afscheid genomen wordt, en dan niet in de zin dat ze blij zijn dat ik vertrek :)

Gelukkig tref ik straks in Netersel en omgeving ook weer veel aardige mensen, dat komt weer helemaal goed: Alleen nog "maar" een autoritje van een uurtje of 8 :)

Ik had vandaag mijn presentatie op de praktijk. Gerrit laat iedere stagiaire een thema uitwerken en dat dan presenteren aan de collega's en evt. patienten.Gewoon om te leren presenteren en te organiseren en je je in een onderwerp te laten verdiepen.
Omdat ik bij de GGD toch wel de nodige presentatie-ervaring heb opgedaan en ik me eigenlijk wel in méér dan 1 onderwerp wilde inlezen, had ik iets anders bedacht.
Ik heb van 8 onderwerpen, ziektebeelden (zoals artrose, rugklachten, nekklachten, schouderimpingement, zweepslag, tenniselleboog), patientenfolders gemaakt, die ter ondersteuning van je behandeling en informatie aan de patient kan worden mee gegeven.En dat heb ik aan het team gepresenteerd.

De folders hebben steeds dezelfde indeling: Wat is het?-wat is de oorzaak?-wat doet de fysiotherapeut?-wat kun je zelf doen?-huiswerkoefeningen.
Daarna moest alles nog in het Duits vertaald worden....een hele klus had ik mij op mijn nek gehaald!

Ik ben van mening dat een patient die goed is geinformeerd, ook beter gemotiveert kan meewerken aan zijn herstel. Bovendien heb ik gemerkt, dat de behoefte aan begrijpelijke informatie groot is bij de patienten. Thuis komen vaak de vragen en dan is het fijn als je dan nog eens wat na kunt lezen.

In NL hebben praktijken vaak dit soort info op de website staan, maar in duitstalige landen is dat niet gebruikelijk. De (medische)kennis wordt hier niet openlijk gedeeld.

Gerrit kan hier zijn praktijk mee onderscheiden, denk ik. Het idee sprak zeker aan, verrassend nieuw, ze zijn met zoiets niet bekend en de reacties waren zeker positief.
Ik ben benieuwd of het daadwerkelijk een plekje gaat krijgen en de kennis op papier gedeeld gaat worden....


Morgen nog mijn laatste dagje werken, het wordt morgen overigens 33 graden heet, inpakken en 's avonds gezellig samen met Gerrit en Kathrin uit eten in mijn favoriete italiaanse restaurant hier in Zug aan het meer....hmmm

....dan mijn laatste nachtje slapen hier in mijn bedje...en dan is het Schluss!....ga ik voortaan weer heerlijk bij mijn Beerendonkies in Netersel snurken:)

Dit is mijn laatste reisverslag vanuit Zug, iedereen bedankt voor het meelezen en meeleven; ik heb enorm genoten van jullie lieve en rake reacties op mijn verhalen, op de een of andere manier leek de werkelijke afstand tot jullie hierdoor veeeel kleiner.

Uf Wiederluege!!!!

  • 28 Juni 2012 - 19:36

    Niels:

    wat is dat voorbij gevlogen zeg! wel een mooie ervaring hoor. geniet van je laatste uren en veilige terugreis.

    Groetjes

  • 28 Juni 2012 - 20:46

    De Bressertjes.:

    Goede reis terug naar het mooie Netersel, met zeker een hoop mooie ervaringen in je rugzak.
    Tot ziens hier in Nittersel!

  • 28 Juni 2012 - 21:03

    Yolande:

    Jee, en dan is het 'zomaar' weer voorbij.... Jij hebt zoveel meegemaakt en als je thuiskomt lijkt er in die tussentijd niets veranderd. Heel bijzonder.
    Herinneringen en kennis die niemand je meer kan afnemen! Hartstikke goed dat je je kans hebt gepakt, hoe moeilijk het ook was je gezinnetje even achter te laten. En beere(donk)goed dat William je deze kans zo heeft gegund!! Jullie zijn een geweldig stel samen!

    Zo blij jullie vrienden te zijn...

    Kanjer, een goede terugreis en we praten gauw 'live' bij. Dikke kus.

  • 28 Juni 2012 - 21:06

    Muriel:

    Maak er nog een leuke dag van morgen,en welkom terug in netersel.
    Blij dat je weer terug komt.
    Groetjes fam. van lieshout.

  • 29 Juni 2012 - 06:53

    Rachel:

    Lieve Arlinda,

    een ervaring om nooit te vergeten lijkt me zo!
    Goede reis terug en tot gauw!

    Liefs,
    Rachel

  • 29 Juni 2012 - 11:07

    Sandra Kloppenburg:

    Lieve arlinda,Even dan nog een laaste reactie op deze manier, toi toi nog vandaag, rij voorzichtig morgen en tot snel!!
    Liefs alle klopjes en soumaatje xx

  • 29 Juni 2012 - 17:05

    De Hertroijsjes:

    Lieve Arlinda,

    Erg leuk dat we al je ervaringen hebben mogen delen en al die tijd een fijn contact hebben gehouden. We zijn blij als we je morgen weer met je blauwe autootje de hoek om zien komen. Hele goede reis en rij voorzichtig, dan kan je morgenavond weer iedreen knuffelen.

    Liefs van de overbuurtjes xxx

  • 29 Juni 2012 - 19:48

    Ackertjes:

    Hoi Arlinda,

    Heerlijk....
    morgen weer een in en in keurige keuken waar je fantastisch kunt ontbijten
    met schone schoteldoekjes en dito theedoeken.
    Geen gebruikte scheermesjes, haren en gezichtsmaskers op de grond in de douche.
    Een blinkend toilet waar je weer rustig je boodschappen kan doen...

    Goeie terugreis
    en tot binnenkort!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Swisske

Actief sinds 30 Maart 2012
Verslag gelezen: 2583
Totaal aantal bezoekers 19850

Voorgaande reizen:

14 April 2012 - 29 Juni 2012

Mijn eerste praktijkstage

Landen bezocht: